Pieńkos na Lawinie

Dodano: 15 września 2011 21:36, Autor: Anna Krajewska-Polak

To już dziewiąta edycja Międzynarodowego Marszozbiegu LAWINA 2011. Tym razem poniosło tam Tomka Pieńkosa, zbieracza błędów adresowych, hodowcę szczęśliwych kur, dobrego ducha i fotografika.

Międzynarodowy Marszozbieg Lawina porywa wszystkich - zachwala organizator, Szkoła Górska z Karpacza. Uczestnicy spotykają się na szczycie Śnieżki i? zbiegają na dół. Trasa liczy ok. 6 kilometrów: szczyt Śnieżki, Dom Śląski, Spalona Strażnica, Strzecha Akademicka, droga transportowa, Samotnia. To impreza o charakterze rodzinnym, każdy ma prawo wziąć w niej udział. Zbiegają młodzi i starzy, grubi i chudzi, z kiepską kondycją i wysportowani. Limit czasu, to 2 godziny.

W tym roku trafił też nasz człowiek - Tomek Pieńkos. Towarzyszyły mu żona Ania i koleżanka Iza. Tak Tomek wspomina swój wyjazd:

Uczestnictwo w Lawinie, to właściwie dwa wyzwania... Pierwsze, to by w ogóle dotrzeć na miejsce o wyznaczonym czasie, prawdopodobnie byłem zawodnikiem który miał najdalej do linii startowej, około 600 km. Drugie, to samo uczestnictwo w marszozbiegu.

Zacznijmy jednak od początku. Co by nie mówić o PKP, pociąg, to jednak wspaniała i wielka rzecz ;). Potrafi "zaledwie" w 12 godzin przenieść z jednego krańca Polski w drugi. Jeszcze 9 września o godzinie 21:40 staliśmy na "pięknym" dworcu w Małkini Górnej, by późnym rankiem następnego dnia o 9:28 wysiąść w Jeleniej Górze.

Szczęśliwi, choć nieco osłabieni i nadszarpnięci całonocnym czuwaniem i trudami podróży, ruszyliśmy w poszukiwaniu busa. O godzinie 10:01 byliśmy w Karpaczu, w okolicach ulicy Turystycznej. Szybkie zakupy w miejscowym sklepiku i dalej czarnym szlakiem, Ania i Iza do Strzechy Akademickiej, gdzie mieliśmy rezerwację, ja na Śnieżkę. Oczywiście można było skorzystać z wyciągu, chętnych było wielu i wjechać sobie spokojnie na górę zamiast targać ciężki plecak ale czy tak zachowuje się poważny turysta?

REKLAMA

Radosny, choć odrobinę zziajany i nieco zmęczony szybkim marszem, o godzinie 12:05 dotarłem na Śnieżkę. Zdążyłem! Biuro wyścigu było czynne do godziny 12:45. Dostałem nr 143.Planowany start na godzinę 13:00 odbył się z około dwudziestominutowym poślizgiem. W wyścigu brało udział 147 osób, od poważnych górskich biegaczy do zwykłych szarych amatorów z marnymi szansami na wygraną, nadrabiających słabą kondycję szczerą miłością do gór. Byłem wśród tych drugich.

Trasa biegu wynosiła 6 kilometrów. Na metę przybiegł jako pierwszy Marcin Świerc, ustalając nowy rekord Lawiny, czas 18.43. Ja dotarłem jako sześćdziesiąty z czasem 33.16.
Na mecie byłem radosny, szczęśliwy, zdyszany jak lokomotywa i nieco poobijany... Przy schronisku Strzecha Akademicka nie zdążyłem za własnymi nogami i dałem pokaz niezwykłej figury powietrznej, zakończonej twardym spotkaniem z rzeczywistością. Sądząc po minach, miejscowi górale będą wspominać to latami. Jak już wspominałem, udział w Lawinie był raczej pretekstem do wyjazdu w góry, niż właściwym celem. I choć nie jechałem tam po to by wygrać było to niezwykłe przeżycie samo w sobie, na tyle silne by za rok pojawić się tam znowu i zbiec na złamanie karku ze Śnieżki do Samotni. W górach byliśmy krótko, od soboty rano do niedzieli wieczorem, to zaledwie dwa dni (sama podróż w obie strony to 24 godziny), a cała masa wrażeń, emocji, przeżyć i pięknych górskich widoków z zachodami słońca. To zadziwiające jak niesamowicie pojemny może być zwykły, szary dzień, wystarczy tylko chcieć. Do Ostrowi wróciliśmy w poniedziałek o godzinie 9:30, do wyjścia do pracy pozostało mi kilka godzin i choć dawało już znać o sobie zmęczenie, jednak nie było to już dla mnie takie istotne. Są ważniejsze rzeczy...

Serdecznie dziękuję mojej Ani i Izie za niezwykle skuteczny doping na mecie, bez nich trwałoby to zdecydowanie dłużej.